Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa, O szlacheckim stroju, Kult powstania styczniowego, Kolumbowie rocznik 20 – to tylko wybrane z tematów lekcji online, na które Muzeum Historii Polski zaprasza uczniów szkół podstawowych (klasy III-VIII) i ponadpodstawowych.
Szczegóły organizacyjne:
Lekcje prowadzone są dla uczniów szkół podstawowych (klasy III-VIII) i ponadpodstawych na platformie Microsoft Teams.
Metodą wiodącą jest wykład lub pogadanka połączona z prezentacją, które trwaja ok. 40 minut.
Lekcje prowadzone są od poniedziałku do piątku. W razie potrzeby możliwe jest poprowadzenie zajęć w sobotę lub niedzielę.
Godzinę rozpoczęcia lekcji dopasowywana jest za każdym razem do potrzeb szkoły.
Lekcję należy zamówić co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem.
Cena jednej lekcji – 80 zł.
Płatne przelewem – przed przeprowadzeniem zajęć – na konto: Bank Gospodarstwa Krajowego 77 1130 1017 0020 1461 6420 0001
Tematy lekcji online:
Klasy III-IV
Co historyk ma wspólnego z detektywem? Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób można opowiedzieć historię za pomocą przedmiotu. Na lekcji poruszana jest tematyka źródeł historycznych.
Niepodległa! Zajęcia o podstawowych zagadnieniach związanych z zaborami i odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku.
Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa. Spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który w czasie II wojny światowej trafił do polskiego wojska. Uczniowie poznają najważniejsze informacje o szlaku bojowym Armii gen. Andersa i wojennych losach Polaków.
Berło, jabłko, korona. Opowieść o insygniach królewskich.
Klasy V-VIII
Kurier z Warszawy. Opowieść o Janie Nowaku Jeziorańskim.
Jabłko, berło, korona. Lekcja o polskich insygniach koronacyjnych.
O szlacheckim stroju. Podczas zajęć uczniowie poznają charakterystyczne cechy kultury szlacheckiej, przede wszystkim elementy stroju szlacheckiego i ich znaczenie.
Orzeł, lew czy podkowa? O herbach słów parę. Uczestnicy zajęć poznają podstawowe zagadnienia z dziedziny heraldyki, takie jak: geneza herbów szlacheckich, zasady ich tworzenia i opisywania, znaczenie poszczególnych symboli, a także funkcje herbów i okoliczności, w jakich były używane.
Tadeusz Kościuszko – znany i mniej znany.
Świętujemy niepodległość! Zajęcia o historii Święta Niepodległości.
Wygrany mecz. Lekcja o roli organizacji sportowych w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.
Co z tym Śląskiem? Zajęcia poświęcone trzem powstaniom śląskim.
Kolumbowie rocznik 20. Spotkanie z pokoleniem Rudego, Alka i Zośki.
Maniek na wojnie. Historia żołnierzy generała Maczka.
Szkoły ponadpodstawowe
Regalia polskie. Wykład z prezentacją o historii i znaczeniu insygniów, uzupełniony opowieścią o ceremoniale koronacyjnym.
Tadeusz Kościuszko – człowiek idei.
Kult powstania styczniowego. Spotkanie poświęcone pamięci o powstaniu styczniowym – od zaborów do współczesności.
Świętujemy niepodległość! Zajęcia o historii Święta Niepodległości.
Wygrany mecz. Lekcja na temat roli organizacji sportowych w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.
Co z tym Śląskiem? Zajęcia poświęcone trzem powstaniom śląskim.
Czy potrzeba było cudu? Wykład z prezentacją na temat bitwy warszawskiej 1920 roku.
Bolszewik – „niedźwiedź czy małpa"? Lekcja o propagandzie z okresu wojny polsko-bolszewickiej.
Zbrodnia katyńska. Na zajęciach omawiamy sytuację Polski i Polaków po 17 września 1939 roku oraz stosunki polsko-sowieckie w czasie II wojny światowej. Poruszony jest także problem kłamstwa katyńskiego.
Armia Andersa. Podczas spotkania uczniowie poznają losy Polaków pod okupacją sowiecką, szlak bojowy Armii Andersa, sytuację żołnierzy po zakończeniu wojny oraz dziedzictwo II Korpusu Polskiego.
Kolumbowie rocznik 20. Spotkanie z pokoleniem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Opowieść o generale Maczku.
Więcej na ten temat na stronie placówki tutaj AKŁ/Muzeum Historii Polski/ zdj. Wikipedia