Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia miała zapewnić w założeniu możliwość sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz wzrost przepustowości. Z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par. Miałby powstać nowy przystanek kolejowy przy rondzie de Gaulle'a, między ulicami Solec i Wybrzeże Gdańskie. Nowe perony pod rondem utworzyłyby całkowicie nowy węzeł przesiadkowy w centrum miasta, czego jeszcze nie było. Kolej krzyżowałaby się z tramwajami i autobusami. Bliżej byłoby także do metra. Planowany jest też łącznik dla pieszych pod dworcem Warszawa Centralna i stacją Warszawa Śródmieście, w kierunku stacji metra Centrum, którego teraz tak bardzo brakuje. Ułatwiłby on życie zwłaszcza podróżnym z bagażami oraz matkom z wózkami i niepełnosprawnym, którzy po dotarciu metrem do stacji Centrum muszą wychodzić na powierzchnię i na piechotę docierać do obu stacji, gdzie nie zawsze działają windy.
Jak pisze portal transport-publiczny.pl w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury Aleksandra Gajewska z Koalicji Obywatelskiej wskazała, że przebudowa mogłaby być dobrą okazją do lepszego zagospodarowania terenów wokół linii średnicowej - np przykrycie poprowadzonego w wykopie torowiska między Towarową a Żelazną czy zabudowę wygonu u zbiegu Alej Jerozolimskich i alei Jana Pawła II.
– Obecnie nie jest planowana zabudowa komercyjna wzdłuż linii średnicowej na wskazanym w interpelacji odcinku – poinformował w/w portal Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Ewentualny projekt zabudowy będzie możliwy do zrealizowania w przyszłości, jednak będzie się to wiązało z przebudową zmodernizowanej infrastruktury kolejowej oraz adaptacją elementów konstrukcyjnych nie przewidzianych obecnie do modernizacji – podkreśla minister.
Do tego dochodzi brak prawa warstwowego dla projektów komercyjnych. Zgodnie z przepisami z 1964 r. istotny jest pionowy zasięg własności nieruchomości – własność gruntu rozciąga się nad przestrzeń nad i pod jego powierzchnią. – Taka formuła prawa własności nieruchomości wyklucza własność warstwową, tzn. taką, która przewidywałaby prawo własności obiektów znajdujących się jedne pod drugimi. Przedmiotowa kwestia w pierwszej kolejności wymaga zmiany – podkreśla Andrzej Bittel.
– Należy mieć na uwadze, że jest to skomplikowane zagadnienie prawne. W Ministerstwie Infrastruktury aktualnie nie są prowadzone prace legislacyjne nad projektem regulującym kwestie wprowadzenia prawa własności warstwowej. Przedmiotowa inicjatywa legislacyjna wymaga zmiany przepisów z zakresu prawa cywilnego oraz prawa budowlanego, czy planowania przestrzennego, co znajduje się poza właściwością Ministra Infrastruktury – dodaje minister. Dwa lata temu 2018 r. został utworzony parlamentarny zespół ds. prawa własności warstwowej, ale nie znane są wyniki jego działań.
Aleje Jerozolimskie w czasie remontu linii średnicowej będą zamknięte. Prace mają zacząć się w 2023, a zakończyć w 2027 roku.
AKŁ/Portal transport-publiczny.pl/ zdj. PKP PLK
powrót