Trwają prace związane z przebudową wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola. Drogowcy przygotowują się do rozbiórki pierwszego z wiaduktów- północnego. Aby możliwe było jego zamknięcie i rozebranie, w najbliższy weekend, 28-30 stycznia, zmieniona będzie organizacja ruchu na Trasie Łazienkowskiej oraz w innych w rejonach Warszawy (zmiany w sygnalizacji świetlnej obejmą ponad 30 skrzyżowań, ruszą nowe buspasy).
Ruch z wiaduktu północnego trasy skierowany zostanie na wiadukt południowy. Wyznaczone tam będą cztery pasy ruchu – po dwa w każdym kierunku. Dla kierowców indywidualnych będą to dwa skrajne pasy o szerokości 2,2 m a dwa wewnętrzne pasy, o szerokości 3 m, zarezerwowane zostaną dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego i dopuszczonych pojazdów (taksówek, motocykli, MTON, pojazdów uprzywilejowanych).
W czasie przebudowy wiaduktów przy parku Agrykola zamknięte będą dwa przystanki autobusowe: Rozbrat i Torwar. Nie zmienią się natomiast trasy autobusów. Skorygowana zostanie jedynie trasa linii 143 – autobusy tej linii dojadą do Pomnika Lotnika czyli skrzyżowania trasy z ulicą Żwirki i Wigury. Dodatkowo, aby usprawnić przejazd autobusów w kierunku Pragi, przystanek Metro Politechnika 01 (ten, który dziś jest na jezdni prowadzącej na Rondo Jazdy Polskiej) zostanie przeniesiony na główną jezdnię trasy. Z chodnikami na rondzie połączą go nowo wybudowane schody.
Do rozbiórki północnego wiaduktu wykorzystywane będą koparki gąsienicowe wyposażone w gryzaki do betonu i cięcia zbrojenia. Przed rozbiórkami elementów żelbetowych rozbierana będzie jezdnia znajdująca się na wiadukcie. W tym celu użyte zostaną frezarki do nawierzchni mineralno–bitumicznych. Wiadukt północny składa się z siedmiu trzyprzęsłowych ram, czyli w sumie z 21 przęseł. Rozbiórka każdej z ram będzie się rozpoczynała od rozkuwania lekkim sprzętem pasa o szerokości ok. 0,5 m od strony wiaduktu południowego. Następnie będą rozkuwane i obalane elementy pomostu od drugiej strony i usuwane materiały z rozbiórek wraz z rozkuwaniem podpór i fundamentów wiaduktu. Prace rozbiórkowe nie będą miały wpływu na ruch odbywający się po sąsiednim, południowym wiadukcie.
Równolegle do prac rozbiórkowych będzie trwała budowa ścian oporowych nasypów i fundamentów podpór nowego wiaduktu północnego. Rozbiórka wiaduktu południowego ruszy po skierowaniu ruchu na nowo wybudowany wiadukt północny.
Przejazd Trasą Łazienkowską ma być zachowany przez cały czas trwania inwestycji.
Na nowych wiaduktach wytyczone będą obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi oraz nowoczesne oświetlenie. Budowa potrwa do marca 2024 r. Nowa trasa ma wyglądać tak jak na załączonej wizualizacji.
Źródło: Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta
powrót